Definitia realitatii virtuale vine in mod natural, din definitiile pentru ambii termeni, si „realitatea“ si „virtuala“. Definitia de „virtual” este aproape si realitatea este ceea ce experimentam ca fiinte umane.
Deci termenul „realitate virtuala” inseamna practic „realitate apropiata”. Desigur, aceasta poate insemna orice, dar se refera de obicei la un tip specific de emulare a realitatii.
Cunoastem lumea prin simturile si sistemele noastre de perceptie. In scoala am invatat cu totii ca avem cinci simturi: gust, atingere, miros, vedere si auz. Acestea sunt insa numai cele mai evidente parti ale simtului nostru.
Adevarul este ca oamenii au multe mai multe simturi decat acestea, de exemplu un sentiment de echilibru. Aceste alte intrari senzoriale, plus unele prelucrari speciale ale informatiilor senzoriale de catre creierul nostru ne asigura un flux bogat de informatii din mediul inconjurator.
Tot ceea ce stim despre realitatea noastra vine pe calea simturilor noastre. Mai pe intelesul tuturor, intreaga noastra experienta a realitatii este pur si simplu o combinatie de informatii senzoriale si mecanisme de sensibilizare ale creierului nostru pentru acea informatie.
Insa, ratiunea este ca, daca va puteti prezenta simturile cu informatii confectionate, perceptia dvs. despre realitate s-ar schimba si ca raspuns la aceasta.
Vi s-ar prezenta o versiune a realitatii care nu este intr-adevar acolo, dar din perspectiva dvs., aceasta ar fi perceputa ca reala. Ceva la care am face referire ca o realitate virtuala. Deci, in rezumat, realitatea virtuala presupune prezentarea simturilor noastre cu un mediu virtual generat de computer pe care il putem explora intr-o anumita moda.
Tipuri de realitate virtuala
„Realitatea virtuala” a fost de foare multe ori folosita ca un buzzword de marketing pentru jocuri video convingatoare, interactive sau chiar filme 3D si programe de televiziune, niciuna dintre acestea nu conteaza cu adevarat dat fiind faptul ca VR pentru ca nu te scufunda total sau partial intr-o lume virtuala.
Cand doriti sa experimentati „realitatea virtuala”, o puteti cauta in magazinul dvs. de accesorii pentru telefoane mobile si veti gasi multe echipamente VR.
Realitatea virtuala este de mai multe tipuri, iar in cele ce urmeaza vom afla pe scurt despre ce este vorba.
Complet imersiva
Pentru experienta VR completa, avem nevoie de trei lucruri. In primul rand, o lume virtuala plauzibila si bogat detaliata pentru a explora; un model de computer sau o simulare, cu alte cuvinte.
In al doilea rand, un computer puternic care poate detecta ceea ce mergem si ne poate regla experienta in consecinta, in timp real (deci ceea ce vedem sau auzim se schimba cat de repede in functie de cum ne miscam, exact ca in realitatea reala).
In al treilea rand, hardwareul legat de computer care ne cufunda complet in lumea virtuala in timp ce ne plimbam.
De obicei, ar trebui sa avem la dispozitie ceea ce se numeste un ecran montat pe cap (HMD) cu doua ecrane si sunet stereo si sa purtam una sau mai multe manusi senzoriale. In mod alternativ, ne-am putea deplasa in interiorul unei incaperi, dotate cu difuzoare surround, pe care se proiecteaza imagini schimbatoare din exterior.
Non-captivanta
Un simulator de zbor extrem de realist de pe un computer de acasa s-ar putea califica ca realitate virtuala non-imersiva, mai ales daca utilizeaza un ecran foarte larg, cu casti sau sunet surround si un joystick realist si alte controale. Nu toata lumea isi doreste sau trebuie sa fie cufundata pe deplin intr-o realitate alternativa.
Un arhitect ar putea construi un model 3D detaliat al unei cladiri noi pentru a arata clientilor care pot fi explorati pe un computer desktop prin miscarea unui mouse. Majoritatea oamenilor ar clasifica asta ca un fel de realitate virtuala.
In acelasi mod, arheologii de computer creeaza adesea reconstructii 3D angajate ale asezarilor pierdute de mult timp pe care le puteti explora. Nu va duc inapoi cu sute sau mii de ani si nu creeaza sunete, mirosuri si gusturi preistorice, dar ofera o experienta mult mai bogata decat cateva desene pastelate sau chiar un film de animatie.
Bazat pe Web
Realitatea virtuala a fost una dintre cele mai tari tehnologii cu cea mai rapida crestere la sfarsitul anilor 1980 si inceputul anilor 1990, dar cresterea rapida a World Wide Web a pierdut in mare masura interesul dupa aceasta.
Chiar daca oamenii de informatica au dezvoltat un mod de a construi lumi virtuale pe Web (folosind o tehnologie analoga HTML-ului numita Virtual Reality Markup Language, VRML), oamenii obisnuiti au fost mult mai interesati de modul in care Web-ul le-a oferit noi modalitati de acces la realitatea reala, noi modalitati de a gasi si publica informatii, de a face cumparaturi si de a impartasi ganduri, idei si experiente cu prietenii prin intermediul social media.
Avand in vedere interesul crescand al Facebook pentru tehnologie, viitorul VR pare sa fie atat bazat pe Web, cat si colaborativ.
De ce echipamente avem nevoie pentru realitatea virtuala?
Ceea ce diferentiaza VR de o experienta obisnuita cu computerul (folosind computerul pentru a scrie un eseu sau a juca jocuri) este natura intrarii si iesirii. In cazul in care un computer obisnuit foloseste lucruri precum o tastatura, mouse sau recunoastere (mai exotica) de vorbire pentru intrare, VR foloseste senzori care detecteaza modul in care corpul tau se misca.
Si in cazul in care un computer afiseaza iesirea pe un ecran (sau o imprimanta), VR foloseste doua ecrane (unul pentru fiecare ochi), difuzoare stereo sau sunet surround si poate unele forme de feedback haptic (atingere si perceptie corporala).