Tot ce trebuie sa stii despre R134a

by Anisoara Miron
Tot ce trebuie sa stii despre R134a

Aparatele de aer conditionat, frigiderele si congelatoarele se bazeaza pe circulatia unui agent frigorific – o substanta chimica care poate elimina eficient caldura din mediul inconjurator, intrucat ciclurile sunt repetate intre starea lichida si cea gazoasa.

Agentul frigorific R22 apartine unei clase de substante chimice numite hidroclorofluorocarburi care sunt eliminate treptat din cauza efectelor lor de epuizare a ozonului.

Agentul frigorific R134a este o alternativa care nu contine clor si, prin urmare, nu are potential de epuizare a ozonului. Este totusi un gaz cu efect de sera si nu functioneaza la fel de bine ca R22.

Dezvoltarea CFC-urilor

Refrigerarea artificiala exista inca din 1755. Primele aparate de aer conditionat domestice popularizate de omul de stiinta american Willis Carrier si altii au folosit o serie de substante chimice periculoase ca agenti frigorifici, inclusiv amoniac, clorura de metil si dioxid de sulf. O clasa de substante chimice inerte numite clorofluorocarburi (CFC) a fost dezvoltata in anii 1930 pentru a inlocui amoniacul si au fost laudate pentru ca sunt complet sigure si stabile.

Din pacate, s-a descoperit ulterior ca insasi stabilitatea lor le permite sa pluteasca in atmosfera superioara, unde razele solare ultraviolete le descompun si elibereaza clor care epuizeaza ozonul. CFC-urile au fost interzise printr-un acord de tratat international cunoscut sub numele de Protocolul de la Montreal in 1987, iar oamenii de stiinta au dezvoltat de atunci alternative, despre care puteti citi si pe Magazin-Virtual.net.

R22 este un HCFC, in timp ce R134a este un HFC

La fel ca R12, care este agentul frigorific original care epuizeaza ozonul, R22 este comercializat sub denumirea de marca Freon si este una dintre cele mai vechi alternative CFC. Numele sau chimic este clorodifluormetan, si desi nu este unul din punct de vedere tehnic unul dintre CFC-urile interzise de Protocolul de la Montreal, el apartine unei clase apropiate, cunoscute sub numele de hidrocloroflurocarburi (HCFC).

Acesti agenti frigorifici contin de asemenea, clor care isi poate gasi drumul in atmosfera superioara. HCFC-uri precum R22 sunt scoase din productie si vor fi aproape ilegale in 2020.

R134a apartine unei alte clase de alternative CFC, numite hidrofluorocarburi (HFC), care nu contin clor. Denumirea sa chimica este tetrafluoroetan. Nu este singura alternativa CFC de pe piata si nu este cea mai buna solutie. Este posibil ca HFC sa nu fie gaze care epuizeaza ozonul, dar ele contribuie la incalzirea globala, iar R134a are mai mult potential de incalzire globala decat alte HFC, cum ar fi R152a. Acest fapt a determinat Uniunea Europeana sa interzica utilizarea R-134a la vehicule noi. Interdictia a intrat in vigoare in 2011.

Utilizarea R134a in sistemele proiectate pentru R22

Daca aveti un aparat de aer conditionat auto sau conceput sa functioneze cu agent frigorific R22, iar sistemul are nevoie de o reincarcare, o serie de probleme impiedica inlocuirea directa a R134a. In primul rand, capacitatea de racire a R134a este de doar 60% fata din R22, astfel incat condensatorul sistemului trebuie sa lucreze ore suplimentare pentru a produce aceeasi cantitate de racire. Iata cateva alte probleme:

  • R134a are o conductivitate termica mai mica decat R22, deci un sistem R134a are nevoie de un schimbator de caldura mai mare.
  • Un sistem care circula R134a are nevoie de un uscator, din cauza inclinatiei agentului frigorific de a absorbi apa.
  • R134a umfla componentele de cauciuc din sistemul frigorific si provoaca scurgeri.
  • R134a corodeaza cuprul, astfel incat sistemul trebuie sa includa un aditiv pentru a preveni corodarea.
  • Sistemele R134a necesita uleiuri lubrifiante speciale care sunt, in ansamblu, inferioare celor utilizate intr-un sistem R22.
  • Un ultim lucru: R134a costa mai mult decat R22, iar costurile de intretinere a unui sistem R-134a sunt, de asemenea, mai mari.

Informatii pe scurt despre R134A

R-134A apartine unui grup de substante chimice numite hidrofluorocarburi (HFC) si este, de asemenea, cunoscut sub numele de HFC-134A. Hidrofluorocarburile sunt utilizate in principal ca agenti frigorifici rezidentiali si auto. HFC-134A a fost dezvoltat pentru a inlocui agentii frigorifici cu clorofluorocarbon (CFC) care contin clor, care deterioreaza stratul de ozon.

HFC-134A a inlocuit un agent frigorific mai vechi, CFC-12, cand CFC-urile au fost in mare parte interzise de utilizare in 1987. HFC-134A nu deterioreaza stratul de ozon ca si predecesorii sai CFC.

Aparatele de aer conditionat auto folosesc HFC-134A ca agent frigorific. Frigiderele si congelatoarele il pot folosi, de asemenea, ca agent frigorific, iar HFC-134A este, de asemenea, utilizat in cutii de aerosoli.

Desi HFC-134A nu deterioreaza stratul de ozon, acesta nu este considerat complet sigur. Centrul de resurse pentru dezvoltare globala considera HFC-134A un gaz cu efect de sera care contribuie la incalzirea globala.

Acestea sunt in mare parte asadar, cele mai importante detalii pe care vi le-am prezentat in ceea ce priveste acest agent de racire, denumuit pe scurt “freon”. Daca aveti nevoie sa aflati mai multe informatii despre freon, ce este freonul si la ce se utilizeaza, o privire pe Magazin-Virtual.net, va este de mare ajutor.

You may also like

Leave a Comment

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.