Cum functioneaza injectia directa pe benzina?

by Anisoara Miron
Cum functioneaza injectia directa pe benzina?

Injectia de combustibil înseamna o întretinere mai redusa decât carburatoarele, o economie mai buna de combustibil, emisii mai bune si o masurare mai precisa a combustibilului, datorita modulului de control al grupului de propulsie (PCM).

Exista doua sisteme principale pentru injectia de combustibil: injectia cu combustibil multipunct (MPFI) si injectia directa pe benzina (GDI). Care este diferenta?

Injectia multipunct vs injectia directa pe enzina

Într-un sistem de injectie cu combustibil în mai multe puncte, fiecare cilindru este alimentat cu combustibil de un injector montat în galeria de admisie, usor în amonte de supapa de admisie. Motoarele MPFI pot fi secventiale (cu fiecare impuls de combustibil cronometrat de PCM), discontinue (cu alimentare cu combustibil deplasându-se catre cilindri în grupuri) sau continue.

GDI, pe de alta parte, injecteaza combustibil direct în camera de ardere cu un injector de tip supapa cu ac. Solenoizii controleaza deschiderea si închiderea fiecarui injector. În timp ce GDI permite masurarea mai precisa a combustibilului, este, de asemenea, mai complexa si mai costisitoare, cu injectoare si alte componente expuse la mai multa caldura si uzura.

Totusi, alaturi de inovatii precum supraalimentarea, turboalimentarea si sincronizarea variabila a supapelor, GDI poate ajuta un motor cu cilindree mica sa aibe puterea ca un motor mult mai mare.

Istoria motoarelor cu injectie directa pe benzina

Injectia directa cu benzina ne întoarce de fapt în zorii motorului cu ardere interna. Ambele motoare din Germania si Statele Unite au folosit GDI în primul si al doilea razboi mondial, iar Mercedes 300SL a fost prima masina sport de serie care a folosit-o în 1955. Chevrolet a oferit un 283 V8 injectat cu combustibil în 1957, desi sistemul de injectie mecanica era o problema.

În anii ’70, AMC si Ford au experimentat ambele sisteme GDI pentru motoarele lor. Sistemul AMC a folosit comenzi mecanice pentru a raspunde la sarcina si fluxul de aer prin capul motorului, în timp ce configurarea Ford a folosit electronice pentru a reglementa livrarea combustibilului. Sistemul Ford GDI a fost problematic, deoarece procesoarele si senzorii electronici erau înca o tehnologie emergenta, iar inginerii întâmpinau probleme pentru ca motoarele sa respecte standardele de emisii.

În anii ’90 si 2000, sistemele GDI au devenit rapid norma atât pentru vehiculele americane, cât si pentru cele din restul lumii.

Proleme la injectia de tip GDI

În mod ideal, indiferent daca livrarea combustibilului este gestionata de GDI, injectie în mai multe puncte sau un carburator, obiectivul ar trebui sa fie combustibilul atomizat – o ceata de combustibil si aer împletita. Sistemele GDI au trei moduri de baza:

Arderea foarte slaba care se întâmpla atunci când motorul este la viteza de croaziera sau decelereaza. În timpul arderii ultra slabe, combustibilul intra în cilindru în ultimele etape ale cursei de compresie si arderea are loc într-o cavitate de pe coroana pistonului, mentinând flacara din fata departe de peretii cilindrului.

Mod stoichiometric, cu un amestec omogen de combustibil si aer injectat în timpul cursei de admisie pentru o ardere optimizata si emisii reduse care sunt curatate în continuare de catre convertorul catalitic.

Puterea maxima, care intra în joc în timpul accelerarii puternice sau al urcarii pe deal si implica un amestec mai bogat de combustibil.

Proiectarea capului unor motoare GDI, cu combustibil pulverizat direct în cilindru, mai degraba decât sa circule printr-un plen al galeriei de admisie, a condus la acumularea de carbon pe supape si la o stare de functionare la cald pe multe motoare.

În unele cazuri, acumularea de carbon si ventilatia slaba au ajuns la un punct în care supapa de admisie era fierbinte si capul supapei s-a separat si a cazut în cilindru, distrugând rapid pistonul. De asemenea, carbonul se poate rupe în bucati si arde, provocând ping si pre-aprindere.

Unele sisteme GDI tind, de asemenea, spre o atomizare slaba a combustibilului si aerului din cauza problemelor cu designul coroanei pistonului si cu modelul de învârtire în timpul cursei de admisie. În aceste cazuri, combustibilul se poate amesteca cu uleiul de pe peretii cilindrilor si poate aprinde ulei din fata flacarii, provocând uzura si consum excesiv de combustibil.

Despre uleiul de motor si injectia tip GDI

Producatorii au nevoie acum de clase specifice si vâscozitati diferite ale uleiului sintetic pentru motoare noi (adesea vâscozitate destul de subtire) si le necesita din motive specifice.

Inginerii proiecteaza aceste motoare pentru a utiliza aceste tipuri de ulei, deci este foarte important sa ramâneti în concordanta cu specificatiile producatorului, atât pentru modelul de ulei, cât si pentru intervalele de schimbare a uleiului. Acest lucru va ajuta la eliminarea problemelor cum ar fi acumularea de carbon sau namol.

Motoarele moderne sunt proiectate sa utilizeze ulei sintetic (adesea la o vâscozitate destul de scazuta pentru frecare redusa si eficienta mai mare) pentru o protectie mai buna. Aceste tipuri de uleiuri sunt stabile la temperaturi ridicate si scazute, ceea ce înseamna ca nu se vor deprecia ca si uleiurile conventionale.

Uleiul sintetic ar putea fi mai scump pe litru, dar aceasta cheltuiala suplimentara este mai mult decât compensata de faptul ca nu veti schimba uleiul la fel de des. Nu numai ca nivelul corect de ulei in motor si de timpul de schimbare a uleiului este vital pentru sanatatea motorului dvs., dar orice abatere de la acestea va va anula garantia masinii.

Cum se face curatarea motoarelor cu injectie GDI?

Stim ca acumularea de carbon în motoarele GDI poate fi o problema, datorita faptului ca benzina nu intra în contact cu supapele. În lipsa unei defectiuni a motorului, cel mai bun mod de a preveni depunerile de carbon în aceste motoare este utilizarea unui aditiv special pentru combustibil.

Speram ca aceste informatii sa va fie de folos si va invitam sa verificati sistemul de injectie al masinii dumneavoastra la un service autorizat si de incredere. Unele dintre aceste service-uri ofera servicii complete, de la schimb ulei de motor la verificarea injectiei. In plus unele dintre ele va pot furniza si componente auto la super preturi, chiar si turbosuflanta second hand.

You may also like

Leave a Comment

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.