Ce persoane importante erau implicate in ritualul de inmormantare grecesc?

by Anisoara Miron
Ce persoane importante erau implicate in ritualul de inmormantare grecesc?

Grecii erau foarte atenti la modul in care isi faceau inmormantarile si aveau o traditie foarte complexa in acest sens. Se pot identifica mai multe persoane importante in sensul acesta.

Rolul unui medic care se ocupa de decedati

Sa presupunem ca cineva murea acasa, inconjurat de rude, inclusiv de copii mici. Nu era niciun medic la indemana care sa ofere ajutor. Este posibil ca un medic sa fi oferit tratament in stadiile anterioare ale bolii, dar odata ce a devenit inevitabil ca nu poate exista decat un singur rezultat, profesia medicala nu mai avea nimic de oferit.

De asemenea, este extrem de putin probabil ca un medic sa fi fost chemat pentru eutanasiere, astfel incat decedatul sa nu mai sufere. Eutanasiere este un cuvant inventat de etimologia greaca care inseamna „moarte buna”, dar care nu are un echivalent grecesc antic.

De fapt, Juramantul Hipocratic, care a fost probabil adoptat pe scara larga, a impus medicilor care l-au facut „sa nu administreze o otrava niciunei persoane care a cerut una si sa nu propuna un astfel de final”. Asadar, in prezent nu ne ramane decat sa speram ca boala finala a cuiva este scurta si nedureroasa.

Rolul zeilor dupa moarte

Poetul Keats are o replica minunata in Ode to a Nightingale : „Am fost pe jumatate indragostit de moartea usoara”. Grecii au conceput moartea usoara sub forma zeului Apollo, care venea sa ii loveasca asa-numitele „sageti blande”. Acesta este cel mai bun lucru pe care el sau oricare alt zeu l-a avut de oferit.

In piesa lui Euripide Hippolytus, cand Hippolytus era pe moarte, zeita Artemis, careia i s-a dedicat exclusiv toata viata si cu care a avut o relatie foarte stransa, isi ia ramas bun. Ea ii explica ca nu este legal ca o zeitate sa fie prezenta la moarte, deoarece mirosurile emanate de un cadavru ar afecta-o.

Singurul zeu care poate s-a interesat putin de soarta mortii este Dumnezeul tamaduitor Asclepius. Cand Socrate trece din aceasta lume in urmatoarea in dialogul lui Platon Crito, el are de spus acest lucru: „Ii datorez un cocos lui Asclepius. Vezi ca este platit. ” De atunci, pasarile erau sacrificate pentru Asclepius. Socrate  indica faptul ca Asclepius i-a usurat trecerea, desi este posibil, de asemenea, ca el doar sugereaza filozofic ca moartea este un „leac” pentru viata.

Primul rit de trecere: Proteza

In Grecia antica, de indata ce o persoana murea, femeile din propria familie dadeau de veste, astfel incat toate persoanele din cartier sa stie de moartea individului. Si femeile au fost cele care s-au ocupat de corpul propriu si l-au pregatit pentru inmormantare.

Ele erau cele care inchideau gura si ochii, legau o curea de barbie in jurul capului  pentru a preveni caderea maxilarului, spalau tot corpul, il ungeau  cu ulei de masline, il imbracau si il infasurau intr-un material alb , lasand doar capul descoperit.

Apoi asezau corpul pe o canapea, cu capul sprijinit pe o perna si cu picioarele indreptate spre usa. Dupa ce faceau toate acestea, cantau ode in cinstea decedatului.

Aceasta este scena care este descrisa pe cele mai vechi vaze grecesti cu decor figurativ. Se numeste proteza, ceea ce inseamna literalmente intinderea corpului. Reprezinta prima etapa a procesului care va duce un decedat in urmatoarea lume, „de aici pana acolo”, asa cum au spus grecii. Intre timp, rudele si prietenii veneau acasa si se alaturau durerii familiei.

Al doilea rit de trecere: Ekphora

Al doilea rit de trecere este ekphora. Ekphora inseamna literal mutarea corpului – in mod specific de la casa decedatului la locul de inmormantare.

Conform legii ateniene, ekphora trebuia sa aiba loc in termen de trei zile de la moartea cuiva, desi pe vreme calda este probabil ca ar fi avut loc mult mai devreme. Ekphora trebuia sa aiba loc inainte de rasaritul soarelui, astfel incat sa nu creeze o tulburarea ordinii publice.

Daca persoana era bogata, corpul sau putea fi transportat intr-o caruta sau intr-o trasura trasa de cai. Aceasta scena este, de asemenea, descrisa pe cele mai vechi vaze cu decor figurativ. Erau angajate persoane pentru a purta cadavrul si a aranja terenul pentru inmormantare. Acesti profesionisti erau cunoscuti sub numele de „barbati scari” klimakophoroi, deoarece  asezau corpul pe o scara pe care o purtau orizontal pe umerii lor.

Daca erau angajati profesionisti, nu exista practic niciun contact fizic cu membrii familiei inainte de aceasta faza. Grecii erau socati si consternati de ideea de a preda corpul cuiva profesionistilor pentru a-l pregati pentru inmormantare.

Al treilea rit de trecere: inmormantare

Rudele persoanei erau cele care conduceau serviciile de inhumare. Nici preoti nu au erau prezenti. Preotii erau exclusi din exact acelasi motiv pentru care Artemis a absentat de la moartea lui Hipolit, pentru a nu fi langa cadavre si pentru a nu transmite zeilor energia lor negativa.

Deci se poate concluziona ca pe vremuri, decedatii erau ingropati local. Daca in prezent avem mai multe tipuri de servicii cum ar fi servicii funerare Italia sau pentru Grecia si orice alta tara de pe glob, atunci strainii erau ingropati alaturi de localnici.

You may also like

Leave a Comment

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.