Pana de curand realitatea virtuala era o fantezie. Dar astazi aceasta tehnologie imersiva patrunde profund in vietile noastre. Realitatea virtuala (VR) permite utilizatorilor sa experimenteze mediul artificial fara a fi nevoie sa paraseasca locatia actuala. Aceasta tehnologie permite oamenilor sa calatoreasca in locuri care nu exista.
Software-ul si hardware-ul special de realitate virtuala, cum ar fi afisele montate pe cap (HMD) si controlerele de mana fac posibila realitatea virtuala.
Cu furnizorii de tehnologie gigant precum Facebook, HTC, Sony Google si Microsoft care investesc in dezvoltarea realitatii virtuale, tehnologia imersiva are un potential deosebit de a deveni o parte inerenta a modului in care interactionam cu lumea.
Ce este o realitate virtuala?
Realitatea virtuala se concentreaza pe imersiune completa. Inseamna ca utilizatorii care experimenteaza realitatea virtuala in cadrul unor petreceri companie organizate la Univrse, cu greu pot distinge ceea ce este real si ceea ce nu. Simturile lor se simt atat de reale, incat interactioneaza subconstient cu un mediu artificial, asa cum se intampla de obicei cu cel natural.
Mai mult, imersiunea completa poate fie sa reproduca proprietatile fizice ale mediului real, fie sa-si formeze legile fizicii precum gravitatia inversata sau absenta totala a acesteia. Intr-un mediu virtual, utilizatorii se pot confrunta cu obiecte sau creatii ireale.
Elemente cheie de experienta VR
Sa luam in considerare elementele principale ale tehnologiei imersive.
Mediu virtual
Mediul virtual este o lume 3D artificiala creata cu ajutorul tehnicilor de redare programate de catre experti in realitate virtuala. In acest mediu, utilizatorii pot interactiona unul cu altul si cu obiecte artificiale. In cadrul unui mediu virtual, perspectivele vizuale ale utilizatorului au impact asupra a ceea ce simte si chiar a reactiilor fizice in timp real.
Imersiune
Imersiunea este perceptia prezentei fizice intr-un mediu virtual. Cu cat este mai realist acest mediu cu atat sunt mai multe sentimentele naturale pe care le experimenteaza utilizatorii. Prin urmare, doua tipuri de imersiune au impact asupra patrunderii profunde a unui utilizator intr-un mediu virtual:
Imersiune psihologica – modul in care un utilizator percepe o lume virtuala. Este profunzimea angajamentului mental ca reactie la ceea ce vede.
Imersiune fizica – modul in care un utilizator reactioneaza fizic la virtualul din jur. Include miscari, actiuni, emotii vizibile si interactiuni.
Feedback senzorial
Orice dezvoltator VR intelege ca cu cat simturile umane implica un mediu virtual, cu atat este mai realist. Pe langa activarea senzoriala vizuala si fonica, realitatea virtuala ar trebui sa ofere utilizatorilor feedback haptic pentru a simula in mod corespunzator o lume reala.
Un sistem VR poate include hardware special, cum ar fi manusile senzoriale sau controlerele de mana ambele gestionate de software VR.
Interactivitate
Interactivitatea este o parte inerenta a experientei virtuale la nivel inalt. In timp ce aplicatiile simple de realitate virtuala se bazeaza doar pe senzorii vizuali si aurali, aplicatiile VR de asistenta medicala complexa le permit utilizatorilor sa interactioneze cu obiecte virtuale tridimensionale.
Fara elementul de interactivitate, utilizatorii nu pot percepe medii virtuale la fel de realist pe cat percep lumea reala. Interactiunea este cruciala pentru experientele de realitate virtuala, deoarece le ofera utilizatorilor un set complet de simturi pe care le experimenteaza de obicei in viata de zi cu zi.
Categorii
In functie de nivelul realismului, realitatea virtuala poate fi impartita in trei categorii sau tipuri majore. Fiecare categorie ofera propriul nivel de imersiune, permitand astfel utilizatorilor sa experimenteze lumi artificiale la un nivel de implicare diferit.
Non-Imersiva
In mediile virtuale non-imersive, utilizatorii isi pastreaza conexiunea vizuala puternica cu realitatea. Simularea non-imersiva rareori poate face un utilizator sa perceapa o lume artificiala ca pe o lume reala.
Pentru a implementa realitatea virtuala non-imersiva, companiile de dezvoltare VR utilizeaza hardware, cum ar fi afisaje de rezolutie standard si desktop-uri cu capacitati de procesare medii. Acest tip de simulare poate fi comparat cu jocurile video tipice jucate pe console obisnuite, cum ar fi PlayStation sau Xbox.
Semi-Imersiva
VR partial imersiv ofera utilizatorilor o experienta mai realista in comparatie cu simularile non-imersive. Acest tip de realitate virtuala scufunda partial utilizatorii intr-o lume virtuala, unde ei raman cu greu constienti de ceea ce se intampla in realitate la acel moment.
Complet-Immersiva
O realitate virtuala extrem de detaliata este o simulare complet imersiva. In aceste medii realiste, utilizatorii pierd complet conexiunea la realitate si patrund profund intr-o lume virtuala. Simularile complet imersive implica un set complet de simturi umane, inclusiv vizual, fonic, haptic.
Cum functioneaza realitatea virtuala?
Tehnologia imersiva este alimentata de doua componente principale: software dezvoltat cu ajutorul bibliotecii VR sau de la zero si hardware. Principalul obiectiv al VR este de a forma un mediu 3D artificial fara cadre cum ar fi pe ecranele TV sau laptop. Acest concept este opus celui aplicat in realitatea augmentata care pur si simplu suprapune mediul real cu continut generat de computer.
In sistemele de realitate virtuala care utilizeaza HMD-uri precum HTC Vive sau Oculus Rift, un motor de redare din cadrul unei console sau computer transmite continut video unei casti prin intermediul unui cablu HDMI.
VR exista si pe mobil. In cazul Google Cardboard si Samsung Gear VR, un motor de redare ruleaza pe un smartphone. HMD-urile VR au propriile componente hardware pentru a afisa continut video. Acestea pot utiliza fie doua fluxuri de continut conectate la un ecran, fie doua LCD-uri separate pentru fiecare ochi uman. In plus, castile VR contin lentile plasate intre ochii utilizatorului.
HMD-urile isi pot regla lentilele pentru a se potrivi cu distanta dintre ochii utilizatorului. Acesta asigura o perceptie mai realista a realitatii virtuale pentru orice utilizator.
Fiecare obiectiv focalizeaza si modeleaza o imagine pentru fiecare ochi al utilizatorului. Remodelarea presupune crearea unei imagini 3D stereoscopice prin deformarea a doua imagini 2D. Cu aceste manipulari, castile VR ajusteaza o imagine la modul in care fiecare ochi vede lumea in realitate.