Ce este ISO 9001?

by Anisoara Miron
Ce este ISO 9001?

ISO 9001 este standardul international pentru un sistem de management al calitatii („QMS”). Pentru a fi certificata conform standardului ISO 9001, o companie trebuie sa respecte cerintele stabilite in standardul ISO 9001.

Standardul este utilizat de organizatii pentru a demonstra capacitatea lor de a furniza in mod constant produse si servicii care indeplinesc cerintele clientilor si de reglementare, si pentru a demonstra imbunatatiri continue.

Cateva detalii despre ISO 9001:

Exista mai multe documente diferite din familia de standarde ISO 9000, dar ISO 9001 este singurul standard din seria 9000 care necesita certificare. De obicei, o intreaga organizatie va cauta certificarea, dar domeniul de aplicare al QMS poate fi adaptat pentru a imbunatati performanta intr-o anumita instalatie sau departament. Versiunea actuala este ISO 9001: 2015, care a fost publicata in septembrie 2015 (deci: 2015).

  • Nu conteaza ce marime are organizatia dvs.: 1 persoana sau 1 milion de oameni. Consultati Implementarea ISO 9001 pentru intreprinderile mici.
  • Nu conteaza in ce industrie va aflati (servicii sau productie) – poate fi un restaurant, o companie care presteaza servicii de consultanta, o companie de productie, o entitate guvernamentala etc. Exista alte standarde bazate pe ISO 9001 pentru cateva industrii specifice.
  • NU este un standard pentru produse. Nu defineste calitatea produsului. Acesta este un  standard bazat pe proces: il folosesti pentru a-ti controla procesele, apoi produsul final ar trebui sa indeplineasca rezultatele dorite.
  • NU este un standard personal – o persoana nu poate fi certificata conform ISO 9001, in schimb o organizatie sau o companie devine certificata. Cu toate acestea, persoanele fizice CAN pot deveni un auditor principal acreditat ISO 9001 dupa un  curs de pregatire de 5 zile. Acest lucru le permite apoi sa auditeze alte companii.
  • Nu exista niciun fel de „certificare ISO” sau „certificare ISO 9000”, numai certificarea ISO 9001.
  • NU este un grup de membru, O organizatie nu se poate „alatura” ISO 9001. Pentru a deveni certificata ISO 9001, organizatia dvs. trebuie sa urmeze pasii pentru a implementa un sistem de management al calitatii ISO 9001.
  • Apoi, un organism de certificare (CB sau registrator) verifica performantele organizatiei dvs. in conformitate cu cea mai recenta versiune a cerintelor  ISO 9001. Daca treceti acest audit, registratorul emite un certificat ISO 9001 care demonstreaza ca organizatia dvs. este inregistrata la ISO 9001 pentru o perioada de trei ani.
  • In cele din urma, organizatia trebuie sa fie re-certificata la fiecare trei ani pentru a-si mentine statutul de certificare ISO 9001.

Care este impactul asupra resurselor ISO 9001 asupra companiei mele?

La fel ca in majoritatea proceselor de afaceri, cu cat faceti mai multe dvs., cu atat costurile sunt mai reduse, dar cu atat mai mult timp poate necesita. Indiferent cat de multe resurse externe sunt utilizate, va trebui sa fie implicat personalul dvs. intr-un grad diferit.

Desi nu exista o solutie totala „do it yourself”, puteti parcurge un drum lung pe cerintele de baza ale ISO 9001 folosind materiale preformateate pentru documentare si instruire.

In timp ce procedurile si metodele din acestea trebuie adaptate la situatia dvs., ele sunt de obicei create cu scopul de a minimiza schimbarile necesare si de a maximiza capacitatea celorlalti de a le utiliza si de a le intelege.

Scopul oricarui sistem de management al calitatii nu trebuie sa fie adaugarea de documente inutile, ci sa faca clar toate referintele si sa fie utilizabile.

Istoricul reviziilor ISO 9001

Ce este ISO 9001: 2015 (versiunea curenta)?

ISO 9001: 2015 este versiunea actuala a standardului ISO 9001 care prezinta cerintele pe care o organizatie trebuie sa le mentina in sistemul lor de  calitate pentru certificarea ISO 9001: 2015. ISO 9001 este explicat in detaliu mai sus. Este cea mai recenta versiune a standardului care a inclus mai multe  modificari de la ISO 9001: 2008,  inclusiv:

  • Adaptarea / adoptarea noii structuri ISO (anexa L) pentru a se alinia la alte standarde, inclusiv ISO 14001, ISO 45001 etc.
  • Largirea relatiei dintre organizatii  si sistemele de management al calitatii.
  • ISO 9001: 2015 promoveaza o abordare procesuala pentru a produce rezultate de calitate cautate.
  • Prezinta cerinte pentru performanta de calitate in planificarea strategica a organizatiei.
  • Accent mai mare pe managementul de nivel superior pentru proprietatea QMS.
  • Cerinte mai putin prescrise comparativ cu versiunile anterioare.
  • Principalul accent este pe satisfactia clientilor.
  • Simpla terminologie pe tot parcursul standardului.

Versiuni anterioare ale standardului ISO 9001

ISO 9001: 2008 a fost publicat pe 14 noiembrie 2008, inlocuind ISO 9001: 2000. Versiunea din 2008 a devenit invechita incepand cu septembrie 2018 si a fost inlocuita de  ISO 9001: 2015.

ISO 9001: 2000 a fost o revizuire majora a ISO 9001: 1994 si a inlocuit trei standarde: ISO 9001: 1994 – Fabricare cu proiectare si dezvoltare; ISO 9002: 1994 – Productie si instalare (fara proiectare) si ISO 9003: 1994 – inspectie si test final.

ISO 9000: 1994 a subliniat asigurarea calitatii prin  actiuni preventive , in loc de inspectia produsului final, care necesita dovezi de conformitate cu procedurile documentate. Aceasta versiune a inclus, de asemenea, ISO 9002 si ISO 9003 ca ​​in versiunile din 1997.

ISO 9001: 1987 s-a bazat pe BS 5750, cu trei sisteme de management al calitatii in functie de activitatile organizatiei:

  • ISO 9001: 1987 Model pentru asigurarea calitatii in proiectare, dezvoltare, productie, instalare si service a fost pentru companii si organizatii ale caror activitati au inclus crearea de noi produse.
  • Modelul ISO 9002: 1987 pentru asigurarea calitatii in productie, instalare si service a  avut practic acelasi material ca ISO 9001, fara a acoperi crearea de noi produse.
  • ISO 9003: 1987 Model pentru asigurarea calitatii in inspectia finala si test a  vizat doar inspectia finala a produsului finit, fara a se preocupa de modul in care produsul a fost produs.
  • ISO 9000: 1987 a fost influentat si de standardele de aparare din SUA si de alte standarde („MIL SPECS”) si era mai bine adaptat la fabricatie.

Ei bine, acum ati aflat si ce este ISO 9001, si istoria acestui standard. Daca intentionati sa va certificati compania, puteti solicita oferta de pret certificare ISO simplu si rapid, accesand https://www.certificareiso.ro/contact.

You may also like

Leave a Comment

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.