Dupa cum v-ati putea astepta, uleiul de motor este esential pentru durata de viata a motorului. Este responsabil pentru lubrifierea pieselor, cum ar fi arborele cotit, tijele de conectare, supapele, arborii cu came, segmentele si cilindrii, care sunt in miscare constanta si se freaca unul impotriva celuilalt. Un strat subtire de ulei separa aceste parti, protejand motorul de uzura severa si accelerata.
Un consum de un litru de ulei la 1.000 de kilometri poate fi considerat normal, dar nimic nu este sigur. Pentru ca consumul depinde de tipul de motor, de tipul de ulei folosit si de stilul de condus. De exemplu, daca conduceti cu atentie, vom observa practic ca nu exista nicio variatie a nivelului uleiului atunci cand il masuram folosind joja. Este usor de detectat atunci cand o masina consuma ulei, deoarece fumul care iese din evacuare va fi albastru.
Dincolo de faptul ca exista scurgeri, externe (usor de identificat) si interne, acestea din urma fiind mai complicate de identificat si rezolvat… De unde vine acest consum de ulei? Ei bine, in general, din trei puncte, pe care le putem identifica rapid:
Consumul de ulei datorat lubrifierii cu piston
Uleiul lubrifiaza spatiul dintre pistoane si peretii cilindrului. O parte din ulei intra in camera de ardere, unde arde. Cand motorul functioneaza la viteza mare, cantitatea de ulei lubrifiant creste, astfel incat cantitatea de ulei consumata creste. Acest proces este impartit in trei faze:
- La admisie: pistonul lasa un strat de ulei care patrunde in cilindru.
- Prin compresie: uleiul este condus in camera de ardere de inelele pistonului.
- Mergand in jos: peretii sunt impregnati cu ulei care arde in acelasi timp cu combustibilul din evacuare.
Daca un motor nu arde ulei, inseamna ca stratul necesar de ulei intre piston si cilindru nu exista, ceea ce ar indica faptul ca nu exista lubrifiere. In functie de distantele dintre piese, mai mult sau mai putin lubrifiant va intra in camera de ardere. Noile motoare consuma mai putin ulei, deoarece exista mai putin spatiu liber intre piese.
Un motor nu mai functioneaza atunci cand exista un joc excesiv intre cilindri si inele, deoarece prea mult ulei se ridica in camera de ardere si arde in evacuare. Simptomele pentru a identifica aceasta problema sunt fumul albastru care iese din evacuare si performanta motorului, care scade din cauza pierderii compresiei.
Consumul de ulei datorita lubrifierii supapelor
O supapa este un fel de cui lung, cu un cap mare. Amestecul aer-combustibil intra prin ele si gazele reziduale ale arderii care determina miscarea ies.
Uleiul lubrifiaza spatiul dintre supape si ghidajele supapelor. Ca si in cazul lubrifierii cu piston, o parte din acest ulei intra in camera de ardere, unde este ars.
Este supapa de admisie care permite amestecului sa intre pentru ardere. Tijele supapelor impiedica uleiul sa realizeze acest lucru. Dar exista inca un strat minim de ulei care arde in camera de ardere.
Consumul de ulei poate fi, de asemenea, cauzat de garniturile supapelor, care nu permit uleiului sa coboare in camera de ardere. Cand pistonul incepe sa coboare, acesta absoarbe amestecul care trece prin spatiul lasat de supapa atunci cand se deschide. Acesta este motivul pentru care consumul de ulei este mai mare atunci cand vidul este mai mare in aceasta gaura, de exemplu atunci cand motorul este la ralanti sau decelerating.
Uleiul este, de asemenea, consumat de supapa de evacuare, in acest caz se evapora datorita temperaturilor ridicate cauzate de gazele in sine.
Consumul de ulei de gaze care scapa din butelie
Uleiul se amesteca cu gaze care scapa din cilindru, care sunt captate de sistemul de ventilatie al carterului si trimise in camera de ardere, unde sunt arse.
Cantitatea de gaz din cilindru creste atunci cand motorul functioneaza la viteza mare si cu cat este mai mare cantitatea de gaz, cu atat este mai mare consumul de ulei.
Asadar consumul de ulei este impartit in trei procese importante care duc la folosirea uleiului constant pentru a putea lubrifia toate elementele de care este nevoie in aceste procese, este bine de stiut acest lucru in deosebi atunci cand alegi un serviciu de inchirieri auto Cluj aeroport si trebuie sa ajungi intr-o parte indepartata iar masina pierde ulei rapid.