Iarna este sezonul in care esti vesel. Un alt fenomen interesant al sarbatorilor este bucuria coplesitoare care patrunde in casa pe masura ce te pregatesti sa sarbatoresti momentul. Indiferent de tara de origine, exista doar ceva in aer care aduce fericire multora. Diversi factori contribuie la bucuria oamenilor pe tot parcursul lunii decembrie. Sau, dimpotriva, lipsa bucuriei – va vorbesc despre Grinches of the world.
De indata ce luna decembrie incepe, orasele sunt acoperite de acele atractii si mirosuri familiare ale copilariei tale. Aceste simboluri duc adesea la sentimente de nostalgie, ceea ce, potrivit cercetarilor, ii face pe oameni mai optimisti cu privire la viitor.
Reflectarea asupra experientelor pozitive din trecut afecteaza indivizii pe doua niveluri:
1. In primul rand, induce mai multa legatura sociala, ceea ce creste apoi stima de sine.
2. In al doilea rand, aceste reactii pozitive duc la evaluari mai pozitive ale viitorului.
Nu putem rezista parfumurilor si sunetelor sarbatorilor. Vorbind despre nostalgie, unii dintre cei mai inductori factori, mirosuri si muzica, pot fi gasiti practic peste tot in aceasta perioada a anului. Si, desigur, totul se face cu un motiv intemeiat.
Un studiu a constatat ca consumatorii care au intrat intr-un magazin cu mirosuri si muzica de sarbatori au mai multe sanse sa evalueze un magazin, marfa si mediul magazinului mai pozitiv decat cei care se aflau intr-un magazin cu unul sau niciunul dintre aceste elemente.
S-a descoperit ca mirosurile provoaca un efect de atractie in care indivizii miros un miros placut sau familiar si sunt atrasi de sursa. Intre timp, s-a constatat ca redarea muzicii tematice afecteaza dispozitia si perceptiile asupra timpului.
Comerciantii cu amanuntul folosesc acest lucru in avantajul lor pentru a ne influenta in mod inconstient starile de spirit, umplandu-si magazinele cu acele melodii de vacanta exagerate (dar la fel de uimitoare) pe care nu ne putem abtine sa nu le cantam. Ca sa nu mai vorbim de nenumaratele standuri de Craciun unde parfumuri de condimente si produse de patiserie se revarsa de pe pereti. Si sa nu uitam nici de un brad artificial de Craciun.
Pe langa factorii de stimulare a simtului, cadourile sunt si ele un motor al acestui sezon. Si, desi acesta este in mare parte un obiectiv comercial, ideea din spatele acestuia pare sa se fi blocat.
De fapt, multi oameni sunt mai fericiti cheltuind bani pe cadouri pentru altii decat sa cheltuiasca acesti bani pe ei insisi.
Cadourile arata modul in care privesti o persoana. Prin urmare, tendinta generala a oamenilor este de a prefera cadourile atent gandite decat cele costisitoare. Aceste cadouri arata ca cel care ofera cadourile a fost generos cu gandurile si timpul sau.
Generozitatea nu are ca rezultat doar o mai mare apreciere din partea persoanei care primeste darul, ci are si un impact asupra stimei de sine, a fericirii si a viziunii pozitive a lumii. La randul sau, acest lucru are un impact asupra starii generale de spirit a persoanei si a perspectivelor sale in momentul primirii cadoului.
Te simti bine cand primesti un cadou. Atat de bine incat entuziasmul construieste incet lunile premergatoare evenimentului, atingand punctul culminant in ziua respectiva. Pentru cei pasionati de sarbatori, nimic nu este mai surprinzator si mai incantator decat cadourile.
Reciprocitatea este necesitatea de a restitui favoarea atunci cand cineva face ceva pentru tine. Cialdini explica faptul ca exista o obligatie umana de a da, primi si rambursa, care este prezenta in practic toate culturile.
Acest puternic principiu al comportamentului uman este un factor semnificativ al sarbatorilor – si poate al stresului. Dar, din fericire, odata ce reciprocitatea este indeplinita, satisfactia generala creste si efectele generozitatii apar la suprafata.
Sezonul de vacanta ofera, de asemenea, o oportunitate de a scapa de realitatea muncii sau a scolii. Asta daca va permiteti sa va opriti pentru cateva zile.
Fie ca este vorba de reluarea propriilor povesti de vacanta sau de petrecerea sarbatorilor cu filme, carti si piese de teatru, angajarea in povesti faciliteaza pauza atat de necesara de la „viata reala”.
Povestile joaca un rol important in societate dintr-un motiv, deoarece sunt metoda principala de a impartasi cunostintele si divertismentul. Mai ales povestile de vacanta, deoarece au roluri proeminente, bazate pe valoare, in culturile lor respective.
Cele mai populare povesti de sarbatori sunt in general simbolice pentru valorile care reprezinta aceasta perioada a anului. De obicei, acestea prezinta teme precum bunatatea, caritatea, recunostinta, dragostea si speranta. Si datorita naturii persuasive a povestilor, aceste teme sunt adesea induse de publicul lor.
Acest lucru se intampla printr-un proces numit transport. Acest proces psihologic descrie modul in care scufundarea intr-o poveste influenteaza atitudinile, intentiile si comportamentul indivizilor.
Asadar, atunci cand telespectatorii se uita la filme de vacanta, ei sunt determinati subconstient sa reconstituie aceleasi valori din viata lor. Si, de multe ori, oamenii vor prelua starea de spirit specifica sarbatorilor din ceea ce vad si ce aud.