Informatia Zilei

Ce sunt motoarele electrice trifazate?

Ce sunt motoarele electrice trifazate?

Motoarele trifazate sunt utilizate pe scara larga in industrie si au devenit componente extrem de importante ale mai multor sisteme mecanice si electromecanice datorita simplitatii lor relative, fiabilitatii dovedite si duratei de viata lunga.

Motoarele trifazate sunt un exemplu de tip de motor cu inductie, cunoscut si sub numele de motor asincron, care functioneaza utilizand principiile inductiei electromagnetice.

Desi sunt disponibile si motoare cu inductie monofazate, acele tipuri de motoare cu inductie sunt utilizate mai rar in aplicatii industriale, dar sunt utilizate pe scara larga in aplicatii domestice, cum ar fi aspiratoare, compresoare de frigidere si aparate de aer conditionat, datorita utilizarii de curent alternativ monofazat in case si birouri.

In acest articol, vom discuta ce este un motor trifazat si vom descrie cum functioneaza, insa pana atunci va facem si o recomandare, astfel ca daca aveti nevoie de un motor electric, puteti studia aceasta oferta motor electric, si puteti alege un asemenea motor la un pret promotional.

Ce este puterea trifazata?

Pentru a intelege motoarele trifazate, este util sa intelegem mai intai puterea trifazata. In generarea de energie electrica, curentul alternativ (AC) care este creat de un generator are caracteristica ca amplitudinea si directia sa se schimba cu timpul.

Puterea electrica transportata catre case este monofazata, ceea ce inseamna ca exista un conductor care transporta curent, plus o conexiune neutra si o conexiune la masa.

In puterea trifazata, care este utilizata in setari industriale si comerciale pentru a functiona masini mai mari care au necesitati de putere mai mari, exista trei conductori de curent electric, fiecare dintre acestia functionand la o diferenta de faza de 120 o de 2π / 3 radiani distanti.

Motoarele trifazate sunt alimentate de la tensiunea electrica si curentul generat ca putere trifazata de intrare si apoi sunt utilizate pentru a produce energie mecanica sub forma unui arbore rotativ al motorului.

Ce este un motor cu 3 faze?

Motoarele trifazate sunt un tip de motor AC care este un exemplu specific de motor polifazat. Aceste motoare pot fi fie un motor cu inductie (numit si un motor asincron), fie un motor sincron. Motoarele constau in trei componente principale, iar acestea sunt urmatoarele: statorul, rotorul si carcasa.

Statorul este format dintr-o serie de laminari din otel aliat in jurul carora sunt infasurate cu sarma pentru a forma bobine de inductie, cate o bobina pentru fiecare faza a sursei de energie electrica. Bobinele statorului sunt alimentate de la sursa de alimentare trifazata.

Rotorul contine de asemenea, bobine de inductie si bare metalice conectate pentru a forma un circuit. Rotorul inconjoara arborele motorului si este componenta motorului care se roteste pentru a produce puterea de energie mecanica a motorului.

Carcasa motorului tine rotorul cu arborele motorului pe un set de rulmenti pentru a reduce frictiunea arborelui rotativ. Carcasa are capace de capat care tin suporturile lagarelor si adapostesc un ventilator atasat la arborele motorului care se roteste pe masura ce arborele motorului se roteste.

Ventilatorul care se roteste atrage aerul inconjurator din exteriorul incintei si forteaza aerul peste stator si rotor sa raceasca componentele motorului si sa disipeze caldura generata in diferite bobine. De asemenea, carcasa are de obicei aripioare mecanice ridicate la exterior, care servesc la conducerea in continuare a caldurii catre aerul exterior. Capacul final va oferi de asemenea, o locatie pentru adapostirea conexiunilor electrice pentru puterea trifazata la motor.

Cum functioneaza un motor trifazat?

Motoarele trifazate functioneaza dupa principiul inductiei electromagnetice, descoperit de fizicianul englez Michael Faraday in 1830. Faraday a observat ca atunci cand un conductor, cum ar fi o bobina sau o bucla de sarma, este plasat intr-un camp magnetic in schimbare, forta electromotiva indusa sau EMF generata in conductor.

De asemenea, el a observat ca curentul care curge intr-un conductor, cum ar fi firul, va genera un camp magnetic si ca campul magnetic va varia pe masura ce curentul din fir se schimba fie in magnitudine, fie in directie. Aceasta se exprima sub forma matematica prin corelarea campului electric cu rata de schimbare a timpului fluxului magnetic. Aceste principii stau la baza intelegerii modului in care functioneaza un motor trifazat.

Pentru motoarele cu inductie, cand statorul este alimentat de la o sursa de energie electrica trifazata, fiecare bobina genereaza un camp magnetic ai carui poli (nord sau sud) isi schimba pozitia pe masura ce curentul alternativ oscileaza printr-un ciclu complet.

Deoarece fiecare dintre cele trei faze ale curentului alternativ sunt decalate cu 120 de grade, polaritatea magnetica a celor trei bobine nu este identica pentru toate in acelasi moment de timp.

Aceasta conditie are ca rezultat statorul care produce ceea ce este cunoscut sub numele de RMF sau Camp magnetic rotativ. In timp ce rotorul se afla in centrul bobinelor statorului, schimbarea campului magnetic de la stator induce un curent in bobinele rotorului, care la randul sau duce la generarea de catre rotor a unui camp magnetic opus.

Campul rotorului cauta sa-si alinieze polaritatea cu cea a campului statorului, rezultatul fiind un cuplu net aplicat pe arborele motorului si incepe sa se roteasca pe masura ce incearca sa-si aduca campul in aliniere. Retineti ca in motorul cu inductie trifazat nu exista o conexiune electrica directa la rotor; inductia magnetica determina rotatia motorului.

Cu motoarele cu inductie trifazate, rotorul cauta sa mentina alinierea cu RMF-ul statorului, dar nu il realizeaza niciodata, motiv pentru care motoarele cu inductie sunt numite si motoare asincrone.

Motoarele sincrone functioneaza in mod similar cu motoarele cu inductie, cu exceptia faptului ca, in cazul unui motor sincron, campurile statorului si rotorului sunt blocate in aliniere, astfel incat statorul RMF va face ca rotorul sa se roteasca exact la aceeasi rata de rotatie.

Exit mobile version