O canalizare este o taietura sub sau langa un drum care permite scurgerea apei, in loc sa se acumuleze si sa faca conditiile de drum periculoase. Din punct de vedere tehnic, doar un tunel inchis sub un drum poate fi clasificat ca un podet, iar o taietura langa un drum se numeste sant, dar unii vorbitori de engleza folosesc termenul „canal” pentru a se referi la oricare dintre ele. Canalizarile sunt o parte vitala a sistemului care este utilizat pentru a drena drumurile si caile, mentinandu-le in siguranta si prelungindu-le durata de viata.
Cand se construieste canalizarea ? Unde se monteaza canalizarea ? Care este rolul ei ?
In mod ideal, o canalizare este instalata atunci cand se construieste un drum, fie de catre autoritatea rutiera locala, fie de catre un proprietar de proprietate, in cazul in care canalizarea este pe teren privat. In general, daca o sectiune a unui drum se afla intr-o zona de teren deprimata sau intr-o regiune supusa inundatiilor, ar trebui instalat un podet pentru a facilita drenajul, in special in timpul iernii.
Canalizarea este amplasata pe marginea drumului in timp ce este construit, iar echipajele de intretinere il pastreaza clar in timpul controalelor rutiere de rutina pe tot parcursul anului. Puteti apela inclusiv la desfundare canalizare atunci cand este nevoie.
Canalizarile si canalele care se afla pe lateralele carosabilului
Canalizarile servesc doua functii principale. Primul este ca permite apei sa se scurga sub drum, mai degraba decat sa se acumuleze deasupra acestuia, facand suprafata mai sigura pentru soferi. Apa acumulata pe un drum poate determina masinile sa alunece, sa ascunda pericolele de pe sosea si, in cele din urma, sa corodeze drumul, determinandu-l sa se descompuna rapid. Daca un drum se inunda prea mult, poate fi necesar sa fie inchis pana cand nivelul apei scade, ceea ce este frustrant pentru soferi, dar necesar pentru siguranta.
A doua functie este de a preveni acumularea apei de-a lungul marginilor carosabilului si rularea in partea de jos a fundului carosabilului. Acest lucru prelungeste durata de viata a drumului si impiedica prabusirea lenta a marginilor drumului, prezentand un pericol pentru siguranta conducatorilor auto. De asemenea, daca nivelul apei de langa drum creste prea sus, acesta poate incepe sa inunde drumul, fortand drumul sa se inchida pana cand nivelul apei scade din nou.
O canalizare poate fi construita cu o mare varietate de materiale, in functie de marimea si locul in care este instalat. Betonul, metalul si materialele plastice sunt optiuni comune pentru captusirea taieturii utilizate pentru a face un podet, impiedicand prabusirea laturilor.
Canalizarile extrem de mari pot fi suficient de mari pentru a fi ridicate, permitand un volum mare de apa de iarna, desi cele mici nu pot fi mult mai mari decat conductele menajere – doar suficient de mari pentru a devia fluxul de apa catre o zona de drenaj. Daca nu este suficient de eficient, acesta poate fi inlocuit cu un mic pod deasupra pentru a ridica carosabilul deasupra zonei frecvent inundate.
Cum se intretin canalizarile?
Este necesar un program cuprinzator de inspectie a constructiilor pentru a preveni conectarea inadecvata a pivnitei, curtii si scurgerile de pe acoperis la canalizarile sanitare. Probabilitatea unor conexiuni neadecvate este mai mare acolo unde canalizarile combinate si canalizarile sanitare se gasesc in imediata apropiere, deoarece personalul din constructii poate sa nu recunoasca diferenta. Multe orase mai vechi inca folosesc canalizari combinate, in timp ce suburbiile adiacente au fost construite cu canalizare sanitara separata.
Timp de zeci de ani, cand tevile de canalizare sanitara s-au fisurat sau au suferit alte avarii, singura optiune a fost o excavare costisitoare, indepartarea si inlocuirea tevii deteriorate, necesitand de obicei reamenajarea strazilor ulterior. La mijlocul anilor 1950 a fost inventata o unitate in care doua unitati la fiecare capat, cu un amestec special de ciment intre ele, erau trase de la un capac de canal la altul, acoperind teava cu ciment la presiune ridicata, care apoi se intarea rapid , etansand toate fisurile. si se rupe in teava.
Astazi, o metoda similara folosind rasini epoxidice este folosita de unele municipalitati pentru a recaptusi conductele imbatranite sau deteriorate, creand efectiv o „teava intr-o teava”. Aceste metode pot fi nepotrivite pentru locatiile in care este necesar diametrul complet al conductei initiale pentru a transporta debitele asteptate si pot fi o investitie neinteleapta daca pot fi anticipate debite mai mari de apa uzata ca urmare a cresterii populatiei, a utilizarii crescute a apei sau a noilor conexiuni de servicii in limitele asteptate. durata de viata a reparatiei.
O alta metoda populara de inlocuire a liniilor vechi sau deteriorate se numeste spargerea tevii , in care o teava noua, de obicei PVC sau plastic ABS, este trasa prin teava veche in spatele unui „cap de expansiune” care sparge teava veche pe masura ce cea noua este trasa prin in spatele.
Aceste metode sunt cele mai potrivite pentru canalizarile trunchi, deoarece repararea liniilor cu conexiuni laterale este complicata prin luarea unor prevederi pentru a receptiona fluxurile laterale fara a accepta infiltratii nedorite din jonctiunile inadecvat etansate.
Uneori, un canal de canalizare are o conducta de aerisire inalta pentru a elibera gazele murdare departe de oameni. Denumirile comune sunt teava de duhoare, stalp de miros, teava de duhoare si conducta de ventilatie de canalizare.
Canalizare sanitara veche din caramida din a doua jumatate a secolului al XIX-lea. Praga , Orasul Nou
Canalizarile sanitare au evoluat din canalizari combinate construite acolo unde apa era din abundenta. Fecalele de animale s-au acumulat pe strazile orasului, in timp ce transportul alimentat cu animale transporta oamenii si marfurile. Acumularile de fecale de animale au incurajat aruncarea ghivecelor din camera pe strazi unde colectarea solului de noapte nu era practica.